9039fdac9d0086ace6964237e3bc6788_XL
سه گوشی مشابه آیفون 10 در سال جدید توسط اپل
ژوئن 27, 2018
hub switches
تفاوت روتر، سوئیچ و هاب
جولای 3, 2018
battery-lifes-1

battery-lifes-1

عمر مفید باتری لپ تاپ و راهکارهای افزایش آن

در این مطلب قصد داریم به بررسی عمر مفید باتری لپ تاپ بپردازیم و در مورد کارهایی که می تواند باعث افزایش یا کاهش آن شود، توضیح مختصری ارائه دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

بدون تردید همه ما اهمیت لپ تاپ ها در دنیای امروز را می دانیم؛ اما عمر باتری لپ تاپ هم مساله مهمی است و در هنگام خرید لپ تاپ یکی از ملاک های اصلی مورد توجه ما است. در این مطلب به بررسی این موضوع بپردازیم که باتری یک لپ تاپ تا چه زمانی قابل استفاده است. عمر باتری یک لپ تاپ به دو موضوع بستگی دارد. اول اینکه چگونه از باتری لپ تاپ خود استفاده می کنیم و از آن نگه داری می کنیم و دوم اینکه لپ تاپ ما در هنگام کار کردن تا چه میزانی فقط از شارژ باتری برای تأمین نیروی خود استفاده می کند.

میزان عمر یک باتری

نمی توان مدت زمان مشخصی برای عمر باتری یک لپ تاپ تعیین کرد و ممکن است میزان بیان شده توسط شرکت سازنده در مورد عمر باتری تغییر کند. میزان عمر باتری لپ تاپ به عوامل زیادی همچون نوع لپ تاپ، باتری به کار گرفته شده در آن، متوسط میزان استفاده از باتری و کارهایی که شما با لپ تاپ انجام می دهید، بستگی دارد. مسئولان شرکت سازنده لپ تاپ Dell معتقد هستند که عمر مفید باتری لپ تاپ پس از ۱۸ تا ۲۴ ماه استفاده، به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند. این در حالی است که وب سایت Computer Home نگاه خوش بینانه تری نسبت به این موضوع دارد و عمر مفید باتری لپ تاپ را دو تا چهار سال که تقریبا ۱۰۰۰ بار شارژ و دشارژ شدن است، اعلام کرده است.

نحوه استفاده از باتری

نحوه استفاده از باتری نیز یکی از عوامل اصلی در تعیین عمر باتری محسوب می شود. اگر در طول روز چندین بار لپ تاپ خود را به برق می زنید و آن را از برق درمی آورید، مسلما زودتر عمر مفید باتری آن کاهش پیدا می کند و ضعیف تر می شود؛ اما در صورتی که لپ تاپ شما در طول روز بیشتر مواقع از برق شهری استفاده می کند، به میزان کمتری از باتری برای تامین نیروی خود استفاده می کند. استفاده مداوم لپ تاپ از باتری باعث می شود عمر باتری آن به میزانی کمتر از میزان مورد انتظار که دو تا چهار سال است، کاهش پیدا کند.

افزایش عمر باتری لپ تاپ با چندین راهکار

شما می توانید با چندین راهکار عمر باتری لپ تاپ خود را افزایش دهید؛ مثلا هنگامی که لپ تاپ شما در حال استفاده از باتری است و به برق شهر متصل نیست، نور صفحه نمایش آن را کاهش دهید، از DVD ROM یا CD ROM آن استفاده نکنید و بلوتوث و وای فای آن را غیر فعال کنید. عده ای معتقدند زمانی که لپ تاپ به برق شهری متصل است، بهتر است باتری آن را جدا کنید؛ اما عده ای دیگر معتقدند که این کار تاثیر چندانی در افزایش عمر مفید باتری ندارد و جدا کردن باتری و اتصال مجدد آن کار تقریبا دشواری است.

بررسی سلامت باتری توسط نرم افزار

نرم افزارهای رایگان زیادی برای بررسی سلامت باتری لپ تاپ وجود دارند که با نصب آن ها بر روی لپ تاپ خود می توانید آمار و ارقام زیادی در مورد باتری آن مشاهده کنید. از میان این نرم افزارها می توان به نرم افزار HWMonitor، Battery Bar و Battery Care اشاره کرد. آمار “Wear Level” در هر سه نرم افزار قابل مشاهده است. این آمار که به صورت درصد است، شما را در مورد میزان استفاده از باتری لپ تاپ، آگاه می کند؛ به عنوان مثال اگر Wear Level باتری لپ تاپ شما ۱۷ درصد باشد، به معنای این است که باتری ۱۷ درصد کمتر از زمانی که کاملا نو بوده است، شارژ شده است. شما با استفاده از این نرم افزارها و آمار مربوط به Wear Level، می توانید از مشکلات باتری لپ تاپ خود مطلع شوید و قبل از اینکه شارژ باتری تمام شود، یا برای تهیه فایل پشتیبانی شارژ کافی نداشته باشد، از اطلاعات لپ تاپ خود فایل پشتیبانی تهیه کنید و یا آن ها را ذخیره کنید.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما