best-free-antivirus
آنتی ویروس چیست و چگونه کار می کند؟
ژوئن 24, 2018
9039fdac9d0086ace6964237e3bc6788_XL
سه گوشی مشابه آیفون 10 در سال جدید توسط اپل
ژوئن 27, 2018
nvidiatitanvgpu

nvidiatitanvgpu

تایتان وی (titan v) غول چراغ جادوی Nvidia

کمپانی انویدیا به طور رسمی ، کارت گرافیک TITAN V را بر اساس معماری Volta رونمایی کرد و تا کنون به مواردی از جمله سیلیکون، بلوک های پردازشی و رابط SLI در این محصول اشاره کرده است. اینک در این مطلب به سراغ دیگر مشخصات فنی، و مقایسه آن با همتایان سبز خواهیم رفت.

این محصول دارای 12 گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع HBM2 است که به یک رابط عظیم با پهنای باند 3072 مگابیت مجهز است. 5120 پردازنده CUDA در کنار 640 هسته ی تخصصی Tensor و 320 هسته Texture unit این محصول را همراهی می کنند. همانطور که گفته شد، این کارت گرافیک 12 گیگابایت حافظه HBM2 را یدک می کشد که در 3 پشته ی 4 گیگابایتی نصب شده است. فرکانس حافظه های گرافیکی در TITAN V به 1.7 گیگابیت در ثانیه می رسد. تغذیه ی این محصول را دو رابط 6 و 8 پین بر عهده دارند. توان حرارتی آن به حداکثر 250 وات می رسد که این یک پیروزی بر معماری وگا است. خروجی های گرافیکی در تایتان وی شامل 3 درگاه DP و یک درگاه HDMI است. نیروی حاصله، توسط 16 فاز رگولاتور وارد کارت گرافیک می گردد.

کارت گرافیک TITAN V فاقد ویژگی SLI است یا دست کم هم اینک اثری از رابط پل SLI در آن به چشم نمی خورد. اتصالی هم که در بالای PCB به چشم می خورد، به NVLink مربوط است. این کارت گرافیک هم اینک تنها توسط فروشگاه آنلاین انویدیا و با قیمت 2999 دلار به فروش می رسد که به زودی در دیگر نقاط جهان نیز دیده خواهد شد. سیلیکون ولتا که در این مدل به خدمت گرفته شده است، از 21.1 میلیارد ترانزیستور برخوردار است. توان عملیاتی آن بسیار سرسام آور است؛ 110 ترافلاپ در پردازش های Deep Learning و 9 برابر شدن پرفورمنس، بسیار تحسین برانگیز است.

یکی از موارد قابل اشاره، فرکانس هسته است. فرکانس پایه در این مدل 1200 مگاهرتز است که در حالت افزایشی به 1455 مگاهرتز می رسد. افزایش فرکانس بالاتر، می توانست این محصول را به یک جایگزین برای سیستم های حرفه ای سرور مبدل سازد که شاید با سیاست های Tesla هماهنگ نباشد. اما دلیل آنکه انویدیا به طور ناگهانی تا این حد به افزایش عملکرد اقدام کرده است چیست؟ این کمپانی بازار کارت گرافیک های “ایستگاه کاری” را با سری تایتان در دست دارد؛ همچنین بسیاری از نرم افزارهای جدید، در بحث Multi GPU چندان قوی عمل نکرده و در ورژن های جدید خود، گاها این ویژگی را سانسور کرده اند.

بخشی از تایتان وی وجود دارد که به واقع ستودنی است؛ TITAN V تنها با توان حرارتی 250 وات طراحی شده است که رقمی بسیار ایده آل برای این توان حیرت انگیز است. انویدیا مدار های فاز را گسترش داده است تا ظرفیت بالای حافظه و GPU با توان بالا تغذیه شوند؛ اما در عین حال با وجود 16 فاز رگولاتور، تنها 250 وات توان حرارتی از آن تولید می گردد.

به این متن چند ستاره می‌دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما